پژمان جمشیدی| پژمان جمشیدی و همسرش| همسر پژمان جمشیدی

واکاوی بازی پژمان جمشیدی در فیلم بی بدن| پژمان جمشیدی یک کمدین جدی

پژمان جمشیدی در چهار فیلم غیرکمدی خود که از سال 1400 تا امروز به نمایش درآمدند و 2 فیلم جدی اکران نشده‌اش، چه نقش‌هایی ایفا کرده و عملکرد او چگونه بوده است؟
کد خبر: 39594
واکاوی بازی پژمان جمشیدی در فیلم بی بدن| پژمان جمشیدی یک کمدین جدی

پژمان جمشیدی ستاره سابق پرسپولیس و ستاره فعلی سینمای ایران و از جمله معدود چهره‌هایی است که هم در فوتبال و هم در سینمای ایران موفق بوده است. پژمان جمشیدی که سابقه پوشیدن پیراهن تیم ملی هم دارد پس از خداحافظی از فوتبال، با بازی در سریال پژمان وارد عرصه بازیگری شد و در ادامه در کنار سام درخشانی یکی از زوج‌های محبوب سینما را تشکیل داده‌اند. پژمان جمشیدی در حال حاضر فیلم بی بدن را روی پرده سینماها دارد.

پژمان جمشیدی کارش را به واسطه بازی در آثار کمدی آغاز کرده و به عنوان بازیگر این ژانر شناخته می‌شود، فیلم‌های پرفروش کارنامه او نیز کمدی هستند، اما این بازیگر در طول سال‌های فعالیتش به چند نقش جدی هم پاسخ مثبت داده است. او در دهه 90 با نقش‌هایی کاملا جدی در فیلم «سوء‌تفاهم» و «هزارتو» دیده شد و همچنان بازی در فیلم‌هایی با مضمون اجتماعی و ایفای نقش‌های تلخ و جدی را تجربه کرد. «دوزیست»، «علف‌زار»، «بی‌مادر» و «بی‌بدن» جدیدترین فیلم‌های غیرکمدی در کارنامه جمشیدی هستند که از سال 1400 تا امروز اکران شده‌اند. به بهانه نمایش «بی‌بدن» بازی پژمان جمشیدی و میزان موفقیت او را در این چهار اثر و دو فیلم «خط فرضی» و «یادگار جنوب» که هنوز اکران نشده‌اند، بررسی کردیم.

در میان اخبار

بی‌بدن
اولین ساخته مرتضی علیزاده به مناسبت نوروز 1403 اکران شد و فعلا با فروش 28 میلیارد و 980 میلیون تومانی در رتبه دوم گیشه قرار گرفته است. پژمان جمشیدی در این فیلم نقش پدری را بازی می‌کند که پسرش قتلی مرتکب شده و حکم او قصاص است. «مهرداد» از هیچ ترفندی برای نجات پسر خود نمی‌گذرد و لی حاضر نیست غرورش را برای جلب رضایت خانواده مقتول بشکند. بازی پژمان جمشیدی در نقش این پدر تصنعی‌ است و قابل باور نیست. «بی‌بدن» دستاوردی برای این بازیگر نداشت و جزو بازی‌های خوب او به حساب نمی‌آید.

بی‌مادر
پژمان جمشیدی در فیلم «بی‌مادر» نقش متفاوتی را تجربه کرده است. کاراکتر «محمود» در این اثر، جزو نقش‌های اصلی نیست و حضور چندان پررنگی در فیلم ندارد. شخصیت او در «بی‌مادر» یک مرد عصبی و متعصب از طبقه فرودست جامعه است. جمشیدی در نقش «محمود» گریم متفاوتی دارد، اما بازی او چشمگیر نیست. شخصیت «محمود» ابتدا به عنوان مردی متعصب معرفی می‌شود اما وقتی متوجه می‌شود خواهرش از طریق رحم اجاره‌ای باردار است، به مسائل مالی فکر می‌کند و واکنشش با مشخصه اصلی کاراکترش هماهنگ نیست. پژمان جمشیدی نیز تلاش می‌کند رفتارهای دیوانه‌وار و خشم او را قابل باور نشان بدهد اما تلاشش نتیجه‌بخش نیست و بازی اغراق‌شده‌ای دارد.

خط فرضی
فیلم «خط فرضی» اثر فرنوش صمدی سال 98 تولید شد و سال گذشته نسخه غیرقانونی آن پیش از اکران، در فضای مجازی منتشر شد. «خط فرضی» اولین‌بار در سی‌ونهمین جشنواره فجر رونمایی شد. پژمان جمشیدی در این فیلم نقش مردی به نام «حامد» را ایفا می‌کند، او پس از اتفاقی که برای فرزندش رخ می‌دهد، همسر خود را مقصر می‌داند. جمشیدی در این فیلم یکی از ضعیف‌ترین بازی‌های خود را به نمایش گذاشت. او در نمایش احساسات «حامد» مانند خشم و ناراحتی   موفق نیست و بازی تاثیرگذاری ندارد.

علف‌زار
خرداد 1401 فیلم «علف‌زار» به نمایش درآمد و بالاخره اتفاقی که باید برای پژمان جمشیدی رخ داد. او در این فیلم، نقشی سخت و چالش‌برانگیز داشت. جمشیدی نقش یک بازپرس مسئولیت‌پذیر و با وجدان به نام «امیرحسین بشارت» را بازی می‌کرد و موفق شد ابعاد مختلف این شخصیت را به صورت باورپذیر نمایش دهد. او جدیت و قاطعیت کاراکتر «امیرحسین» را در مقام یک بازپرس به خوبی نشان داد و در لحظاتی که به عنوان یک انسان، از مواجهه با مصائب زندگی دیگران متاثر می‌شود نیز، روی دیگری از شخصیت خود را به مخاطب معرفی می‌کند. حس تردید و آشفتگی این شخصیت در بازی و چهره جمشیدی، تماشاگر را با کاراکتر او همراه می‌کند. بازی خوب و مسلط جمشیدی در این فیلم مورد استقبال قرار گرفت و می‌توان از «علف‌زار» به عنوان موفق‌ترین تجربه او در زمینه بازی در فیلم‌های غیرکمدی یاد کرد. پژمان جمشیدی در چهلمین جشنواره فجر، به جمع نامزدهای بهترین بازیگر نقش اول مرد راه پیدا کرد اما امین حیایی موفق به دریافت این جایزه شد.

دوزیست
فیلم «دوزیست» نیز مانند «خط فرضی» سال 98 جلوی دوربین رفت، اما مرداد 1401 اکران شد. نقش پژمان جمشیدی در این فیلم به اندازه کاراکتر او در «علف‌زار» و دیگر فیلم‌هایی که نام بردیم جدی و تلخ نیست، اما شخصیت «مجتبی» رگه‌هایی از کمدی را دارد. قصه فیلم از جایی آغاز می‌شود که یک دختر جوان به خانه «عطا» (جواد عزتی) می‌رود تا مدتی مخفیانه در خانه او زندگی کند، «عطا» و دو دوست او «مجتبی» و «حمید» تلاش می‌کنند به این دختر نزدیک شوند و در این راه رفاقت‌شان به هم می‌خورد. جمشیدی در این فیلم نقش سخت و پیچیده‌ای نداشت و در حد و اندازه کاراکتر خود موفق ظاهر شد.

یادگار جنوب
علاوه بر «خط فرضی»، «یادگار جنوب» ساخته پدرام پورامیری و حسین دوماری نیز هنوز اکران نشده است. پژمان جمشیدی در این فیلم نقش یک شخصیت منفی به نام «صالح» را بازی می‌کند، او از دوست خود «وحید» کینه دارد و به دلیل این دشمنی از او انتقام می‌گیرد. این بازیگر در «یادگار جنوب» بازی خوبی دارد و در نقش شخصیتی که درگیر عقده‌های درونی و کمبودهای خود است، نزد مخاطب پذیرفته می‌شود. جمشیدی برای بازی در این فیلم، دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را در چهل‌ویکمین جشنواره فجر به دست آورد.

 




کپی لینک کوتاه خبر: https://tarfandbaaz.com/d/4yj6wy

پربیننده ترین




اخبار داغ