اینترنت| اینترنت پرسرعت| اینترنت فیبر نوری

همه چیز درباره اینترنت پرسرعت فیبر نوری| عبور از مشکلات اینترنت با خرید اینترنت فیبر نوری

اینترنت فیبر نوری سرعت دانلود و بارگذاری بسیار بالایی دارد که تجربه استفاده از آن را برای همه کاربران به‌خصوص فیلم‌بازها، گیمرها، فریلنسرها و استریمرها لذت‌بخش می‌کند؛ مشروط به این‌که محل زندگی یا کارشان تحت پوشش باشد.
کد خبر: 39422
همه چیز درباره اینترنت پرسرعت فیبر نوری| عبور از مشکلات اینترنت با خرید اینترنت فیبر نوری

این روزها استفاده از اینترنتی پرسرعت و به‌صرفه دغدغه خیلی از ما ست؛ بسیاری از ما برای تماشای آنلاین فیلم و کارهای دیگر مثل وبگردی، دانلود کلیپ و ... ناچاریم اینترنت دیتای تلفن همراه را به ‌روش نقطه یا کانون داغ (همان هات‌اسپات خودمان) روی تلویزیون، لپ‌تاپ و... بیندازیم درحالی‌که اینترنت همراه در چند وقت اخیر بسیار گران شده؛ اینترنت‌های خانگی هم که به‌صرفه‌تر هستند سرعت مناسبی ندارند. برای همین یا چالش تمام شدن حجم اینترنت همراه را داریم یا سرعت کیفیت اینترنت خانگی. اما راه‌حل دیگری وجود دارد یعنی فیبر نوری. اینترنتی پرسرعت که البته مودم آن متفاوت است و متاسفانه در بسیاری از نقاط کشور هم تحت پوشش قرار نگرفته است. در این مطلب به معرفی این نوع اینترنت و مزایایش می‌پردازیم.

اینترنت فیبر نوری (FTTH) چیست و چگونه عمل می‌کند؟

برخلاف کابل‌های مسی که داده‌ها را به صورت پالس‌های الکتریکی ارسال می‌کنند، کابل‌های فیبر به وسیله نور کار انتقال دیتا را با سرعت باور نکردنی انجام می‌دهند. بهتر است برای درک این موضوع، ابتدا نگاهی به ساختار فیبر و چگونگی عملکرد آن بیندازیم. در داخل کابل‌ها، رشته‌های فیبر‌ نوری قرار دارند. این فیبر‌ها بسیار نازک هستند، به قدری که اندازه آن‌ها یک تار موی انسان (۱۲۵ میکرون) است. هر فیبر نوری دارای یک هسته شیشه‌ای یا پلاستیکی برای انتقال نور است که با روکشی احاطه شده که وظیفه آن انعکاس نور و جلوگیری از خروج آن از هسته است. همان‌طور در طول مسیر، نور از طریق کابل‌ها به صورت پالس عبور می‌کند، همزمان سیگنال‌ها نیز با تقویت کننده‌های نوری تقویت می‌شود تا از دست رفتن داده‌ها جلوگیری شود. هنگامی که سیگنال به نقطه پایانی خود می‌رسد، یک ترمینال نوری، این نور را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل می کند. در نهایت داده‌ها به وسیله روش کدگذاری باینری (ترکیبی از بیت‌ها و بایت‌ها) ترجمه شده و در سمت کاربر و یا سرور به صورت اطلاعات قابل مشاهده هستند.

حفظ کیفیت در فواصل دور از مرکز مخابرات

همان‌طور که می‌دانید سرعت اینترنت فیبر نوری به‌خاطر فناوری آن به‌مراتب بیشتر از نسل‌های قبلی اینترنت‌های خانگی است. اما ماجرا به همین خلاصه نمی‌شود. در این نوع فناوری به‌دلیل ساختار متفاوت فیبر نوری که وابستگی زیادی به فاصله ندارد می‌تواند در فاصله‌های طولانی هم سرعت خوبی را ارائه دهد، در صورتی در فناوری‌های نظیر ADSL فاصله کاربر تا مرکز مخابرات نقش مهمی در سرعت اتصال دارد. از طرفی دیگر به دلیل فناوری انتقال دیتا که در فیبر نوری به صورت نور است، نویز اکترومغناطیسی محیطی بر روی آن تاثیر گذار نیست و در کل این نوع فناوری نویز پذیر نیست.

سرعت آپلود اینترنت فیبر نوری

این سرویس نه تنها می‌تواند سرعت دانلود خوبی را به شما ارائه دهد بلکه می‌توان به همان میزان سرعت آپلود خوبی را از آن انتظار داشت. اما سوال این‌جاست که آپلود چه اهمیتی می‌تواند داشته باشد؟ شاید تا دو سه سال پیش آپلود اینترنت اهمیت زیادی نداشت، اما امروزه استفاده‌های زیادی از بارگذاری اینترنت می‌شود. از بازی تا بلاگری و خیلی کارهای دیگر. یکی از موارد استفاده از آپلود اینترنت فیبرنوری می‌تواند استفاده دوربین‌های مدار بسته باشد، به عبارتی شما در دفتر یا خانه خود دوربین مدار بسته دارید و می‌خواهید در بیرون از آن‌جا نیز تصاویر را از طریق اینترنت ببینید. در این‌جا اینترنت ثابت شما وظیفه آپلود ویدئوها را بر عهده دارد و اگر سرعت مناسبی نداشته باشد، می‌تواند شما را با مشکل قطعی یا تکه تکه شدن تصاویر مواجه کند. استفاده دیگر شما از آپلود اینترنت در بحث دورکاری است که اهمیتش را چند سال قبل و در زمان فراگیری کرونا که مدارس، دانشگاه‌ها و بسیاری از مشاغل دورکار و آنلاین شده بودند، دیدیم. درساده‌ترین حالت ممکن شما در دورکاری باید فایل‌هایی را برای همکاران خود ارسال کنید که اگر فایل‌های شما حجیم و شامل فایل‌های گرافیکی و ویدوئی باشد سرعت آپلود اینترنت برای شما اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. در استفاده‌ای دیگر شما در دورکاری نیاز به برقراری تماس‌های تصویری گروهی با همکاران، دانشجویان یا دوستان خود دارید، در این‌جا هم شما نیاز به آپلود ویدئو تماس خود دارید و اگر سرعت آپلود اینترنت خوبی نداشته باشید تماس‌های شما با اختلال مواجه می‌شود.

فیبر نوری با مشکل پهنای باند مواجه نیست

آیا تا به‌حال متوجه شده‌اید که گاهی برق درست زمانی که بیشتر به آن نیاز دارید قطع می‌شود؟ دلیلش این است که آن روزهای گرم، خطوط برق بیش از حد جریان الکتریکی می‌کشند؛ چرا که همه به‌طور همزمان در حال افزایش تهویه متبوع خود هستند. یا در اوج مصرف، به‌خصوص در روزهای گرم سال که کولرهای آبی هم کار می‌کنند آب کم فشار یا حتی قطع می‌شود. در مورد سیستم‌های اینترنت ADSL ما نیز همین اتفاق می‌افتد. در زمان اوج مصرف، ISP شما ممکن است سرعت اینترنت شما را از 100 مگابیت بر ثانیه به 20 یا کمتر کاهش دهد تا خدمات خود را جیره‌بندی کند. اما سرعت اینترنت فیبر نوری کاهش نمی‌یابد زیرا کمتر در معرض استفاده بیش از حد است.

در میان اخبار

نگرانی‌های سلامتی درباره فیبرنوری وجود ندارد

بسیاری از ما ممکن است از مودم‌های نسل 4G و 5G استفاده کنیم. مودم‌هایی که بنابه اعلام سازمان بهداشت جهانی امواجی بی‌خطر دارند. اما صدها دانشمند و متخصص پزشکی اخیراً به WHO درخواست داده‌اند و ادعا می‌کنند که اینترنت بی‌سیم 5G  قابلیت بیماری سرطان را افزایش می‌دهد. نگرانی که تایید نشده اما در مورد فیبر نوری در همان حد کم هم نگرانی وجود ندارد چرا که سیگنال‌های فیبر نوری در کابل‌هایشان به دام می‌افتند، بنابراین ترس از پخش اشعه‌های مضر و سرطان زا در این نوع اینترنت فیبر نوری وجود ندارد.

محبوب گیمرها و استریمرها

گیمرها و استریمرها، اینترنت با سرعت دانلود بالا، آپلود سریع، پینگ پایین و کیفیت بدون قطعی و نویز می‌خواهند. همه این مشخصات را اینترنت فیبرنوری دارد و در حال حاضر هیچ اینترنتی دیگری در کشورمان، چنین مشخصات واقعی ارائه نمی‌کند. در حالی‌که اینترنت VDSL حداکثر سرعت دانلود ۷۰ مگ را دارد؛ اینترنت موبایل سرعت ۱۰۰ مگ با پینگ بالا را می‌دهد؛ اینترنت TDLTE حداکثر ۸۰ مگ است و اینترنت بی‌سیم سرعتی ۵۰ مگ برای کاربران خانگی دارد؛ FTTH می‌تواند به شما سرعت ۳۰۰ مگابیت واقعی بدهد. هرچند این اعداد بنابه کیفیت وسایل، محله‌ها و متغیرهای دیگر متفاوت خواهند بود اما تفاوت آن‌قدر ملموس است که بازهم بهترین حالت اینترنت موبایل و خانگی فعلی از فیبرنوری به مراتب کمتر باشد.

دردسرهای فیبر نوری

اولین و مهم‌ترین چالش برای این‌که در منزل‌تان از سرعت فیبرنوری لذت ببرید این است که بسیاری از نقاط کشور هنوز به آن دسترسی ندارند. هرچند می‌توان در صورتی که محله یا مرکز مخابرات شما این امکان را پشتیبانی نکند به‌صورت مجزا برای منزل‌تان این کار را انجام دهید اما در این حالت هزینه بسیار بالا یا کیفیت پایینی را تجربه خواهید کرد که در برخی فناوری‌ها مانند FTTB می‌توان کابل فیبرنوری را تا در خانه آورد و آن‌جا تجهیزاتی نصب کرد که مثلا اینترنت را روی کابل مسی به هر واحد یا خانه مجتمع بدهند ولی دیگر FTTH نبوده و سرعت و کیفیت اینترنت فیبرنوری را ندارد؛ بنابراین اولین کار این است که از طریق یکی از سرویس‌های ارائه دهنده فیبر نوری و با کد 10 رقمی یا ثبت لوکیشن دقیق منزل‌تان از امکان این سرویس برای منزل یا محل کارتان مطمئن شوید. اما چالش بعدی بحث مودم است که هزینه‌ای نسبتاً زیاد دارد؛ چرا که با مودم‌های قدیمی نمی‌توان از فیبر نوری استفاده کرد. هرچند شاید در بسته‌های بلندمدت و حجم‌های زیاد بتوان کلیت خرید این اینترنت را به‌صرفه تلقی کرد اما بحث خرید مودم مجزاست.  

هزینه مودم و ترافیک فیبر نوری

برای مصارف خانگی مودم‌های فیبر نوری از برندهای سرشناس هزینه‌ای بین حداقل یک میلیون و 500 هزار تومان تا 6 میلیون تومان دارند که البته قابلیت‌ها و تعداد دستگاه‌هایی که به هرکدام امکان اتصال با حداکثر سرعت را دارند متفاوت است. اما از آن‌جا که این سرویس هنوز در کشور ما جا نیفتاده، بسیاری از شرکت‌ها، بسته‌های اینترنت را با یک مودم و همراه با نصب و راه‌اندازی می‌فروشند، نکته جالب این است که برای راه‌اندازی فیبرنوری نیازی به داشتن خط تلفن ثابت هم ندارید. اما در صورتی که محل زندگی‌تان تحت پوشش این سرویس باشد هزینه یک بسته کامل شامل نصب و راه‌اندازی، مودم فیبرنوری، پشتیبانی و البته چیزی حدود 500 گیگا بایت ترافیک بین الملل 12 ماهه (یعنی ماهی 41 گیگا بایت ترافیک بین الملل که داخلی آن به مراتب بیشتر است) حدود 6 میلیون تومان است که از سال بعد هزینه مودم از آن کسر خواهد شد چون مودم را دارید. با این هزینه شرکت‌ها سرعت حداقلی 100 مگابایت در ثانیه را برای شما تضمین خواهند کرد که با آن می‌توانید در حدود تنها 20 ثانیه یک فیلم 2 گیگا بایتی را دانلود کنید که همین حجم برای اینترنت دایل‌آب 3 روز، پرسرعت نسل 2 حدود 30 دقیقه و 4G حدود 10 دقیقه بود. با این مقایسه متوجه می‌شوید با چه تفاوت ملموسی طرف هستید. 




کپی لینک کوتاه خبر: https://tarfandbaaz.com/d/4yj6mb
منبع خبر: خراسان

پربیننده ترین




اخبار داغ