هواشناسی| هواشناسی امروز| هواشناسی فردا

هواشناسی | بارش‌ های سیل آسا در راه 4 استان | مردم این استانها مراقب باشند

سازمان هواشناسی برای 4 استان کشور هشدار نارنجی تشدید فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری های شدید محلی صادر کرد.
کد خبر: 48588
هواشناسی | بارش‌ های سیل آسا در راه 4 استان | مردم این استانها مراقب باشند

هواشناسی نسبت به فعالیت سامانه بارشی در اغلب استان ها هشدار داد. با توجه به پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی، در برخی استان‌ها از امروز تا پایان روز جمعه شاهد بارش باران و وزش باد شدید خواهیم بود. جدیدترین اطلاعیه هواشناسی را در ادامه بخوانید.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی بارش‌های سیل آسا در ۴ استان برای سواحل جنوب کشور هشدار افزایش بیشینه سرعت وزش باد لحظه ای صادر کرد.

 بر اساس پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری  سازمان هواشناسی  امروز در برخی مناطق استان‌های گیلان، مازندران، اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و ارتفاعات کرمان در ساعات بعدازظهر و شب رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی شده است.

روزهای پنجشنبه و جمعه در ارتفاعات البرز مرکزی بارش‌های پراکنده و شنبه هفته آینده در غرب مازندران، شمال آذربایجان غربی،‌ آذربایجان شرقی، اردبیل، ارتفاعات تهران،‌البرز، جنوب فارس و غرب هرمزگان رگبار و رعدوبرق پیش‌بینی می‌شود.

یکشنبه آینده بارش‌ها در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، ارتفاعات البرز در استان‌های البرز،تهران و مازندران ادامه دارد.

طی ۵ روز آینده در برخی مناطق استان‌های واقع در شمال شرق، شرق، مرکز و استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی و شرقی وزش باد شدید گاهی گردوخاک پیش‌بینی می‌شود. خلیج‌فارس، تنگه هرمز و شرق دریای عمان نیز تا روز جمعه مواج است.

هشدار نارنجی تشدید فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری های شدید محلی

زمان پایان: سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۴/۱۲

نوع مخاطره: رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقت، در برخی نقاط گردوخاک، و در نقاط مستعد بارش تگرگ

منطقه اثر:

سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۴/۱۲: آذربایجان شرقی، نیمه شمالی آذربایجان غربی، مرکز و جنوب اردبیل و ارتفاعات گیلان.

اثر مخاطره: جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها و احتمال سقوط سنگ به‌ویژه در جادهای کوهستانی و گردنه‌ها، رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت و محصولات کشاورزی.

توصیه: احتیاط در سفرها بویژه بین شهری، عدم اتراق و برپا کردن چادرهای مسافرتی در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، خودداری از فعالیت طبیعت‌گردی به‌ویژه در ساعات بعدازظهر، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی، پرهیز از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی، تسریع در برداشت محصولات کشاورزی و انتقال آن‌ها به مکان‌های مسقف، آمادگی راهدلری و سایر دستگاه‌های اجرایی خدمت رسان و امدادی

هشدار تشدید گرادیان فشاری

زمان پایان: چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۴/۱۳

نوع مخاطره: وزش باد شدید و در مناطق مستعد توفان گرد و خاک.

منطقه اثر: خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان و جنوب شرق خراسان رضوی.

اثر مخاطره: در مناطق مستعد توفان گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال شکستن درختان.

توصیه: پرهیز از کویرنوردی، عدم جابجایی با گلایدر، هواپیماهای سبک و بالگرد، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، اجتناب از فعالیت‌های کوه‌نوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، عدم پارک و عبور و مرور خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان و عدم سم یا محلول‌پاشی باغات و مزارع و استفاده از بادگیر در باغات و قیم برای نهال‌ها، بسته نگه داشتن درب سالن‌های پرورشی

هشدار نارنجی افزایش سرعت وزش باد و افزایش ارتفاع امواج دریا

زمان پایان: جمعه ۱۴۰۳/۰۴/۱۵

نوع مخاطره: افزایش بیشینه سرعت وزش باد لحظه ای در محدوده ۲۸ نات و افزایش بیشینه ارتفاع امواج دریا در مناطق ساحلی تا ۲ متر و در مناطق دور از ساحل بیش از ۲ متر

منطقه اثر:

سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۴/۱۲: مناطق ساحلی و دور از ساحل استانهای خوزستان و بوشهر، در خلیج فارس.

چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۴/۱۳: پنج‌شنبه ۱۴۰۳/۰۴/۱۴: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های خوزستان، بوشهر و هرمزگان، در خلیج فارس.

جمعه ۱۴۰۳/۰۴/۱۵: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های خوزستان، بوشهر، هرمزگان، در خلیج فارس و تنگه هرمز و غرب دریای عمان.

اثر مخاطره: غرق شدن شناگران و غواصان ، آسیب به قفس‌ها و پاره شدن تورهای صیادی، آسیب و خسارت به قایق‌های تفریحی، شناورهای کوچک، سبک و نیمه سنگین و احتمال خسارت به شناورهای سنگین و تأسیسات دریایی و سکوهای نفتی فراساحلی.

توصیه: ممانعت از شنا ، منع تردد قایق‌های سبک و تفریحی ، منع فعالیت های شیلاتی ، منع ورود و خروج کشتی ها به بندر ، ممانعت از تردد کشتی‌های تجاری ، منع فعالیت‌‌های پشتیبانی صنایع فراساحل و آماده باش برای مواجهه با خسارات احتمالی توسط فعالان دریایی.




کپی لینک کوتاه خبر: https://tarfandbaaz.com/d/4pbada
منبع خبر: تسنیم

پربیننده ترین




اخبار داغ