دستور پخت| دستور پختدلمه| دستور پخت دلمه بادمجان

دستور پخت دلمه بادمجان شکم پر | طرز تهیه سس دلمه خوشمزه

دلمه از جمله غذاهایی است که خاص ایران نیست و علاوه بر کشور ما، در کشورهایی چون ترکیه و یونان هم پیدا شده و با دستورهایی که تا اندازه‌ای هم شبیه به هم هستند، تهیه می‌شود.
کد خبر: 6964
دستور پخت دلمه بادمجان شکم پر | طرز تهیه سس دلمه خوشمزه

دستور پخت برای خانم‌ها و آقایانی که می خواهند برخی از غذاها را برای اولین بار در خانه درست کنند بسیار مهم است. دستور پخت برای کنترل کیفیت و کمیت غذا بسیار حائز اهمیت بوده و هزینه‌های تهیه غذا و مواد لازم برای تهیه آن در همین رسپی ها اعلام می شود. دستور پخت غذاهای خوشمزه ایرانی، غیر ایرانی، جدید، قدیمی و هر نوع غذا و خوراکی خوشمزه را می توانید در ترفندباز یاد بگیرید. در ادامه دستور پخت دلمه بادمجان شکم پر با فر و بدون فر را به شما خواهیم گفت. 

دلمه از جمله غذاهایی است که خاص ایران نیست و علاوه بر کشور ما، در کشورهایی چون ترکیه و یونان هم پیدا شده و با دستورهایی که تا اندازه‌ای هم شبیه به هم هستند، تهیه می‌شود. برای ایرانی‌ها، در وهله اول دلمه برگ مو که خاص تبریزی‌هاست و پس از آن، دلمه کلم و دلمه بادمجان در صدر محبوبیت قرار دارند. به گزارش کتاب کاله، در این مطلب با طرز تهیه دلمه بادمجان شکم پر به روشی خوشمزه و مجلسی آشنا شوید.

مواد لازم برای طرز تهیه دلمه بادمجان شکم پر

  • برنج۱٫۲ پیمانه
  • لپه۱٫۲ پیمانه
  • بادمجان دلمه‌ای۵ عدد
  • گوشت چرخ‌کرده۳۰۰ گرم
  • پیاز متوسط۴ عدد
  • سبزی دلمه (ترکیب نعنا، پیازچه، ریحان، شوید، تره، جعفری، گشنیز و ترخون)۵۰۰ گرم
  • رب گوجه‌فرنگی۴ قاشق غذاخوری
  • آب‌لیمو۲ قاشق غذاخوری
  • نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم
  • روغن مایع به میزان لازم

مراحل طرز تهیه دلمه بادمجان شکم پر

۱. پختن لپه و برنج

کار تهیه یک دلمه بادمجان شکم‌پر خوشمزه، از شب قبل شروع می‌شود. برای این کار، لپه‌ها را پاک کرده و سپس به مدت یک شب تا صبح خیس کنید. بهتر است آب لپه هر ۲ تا ۳ ساعت یک بار عوض شده و با آب گرم جایگزین شود تا جلوی نفخ رایج حبوبات را بگیرد.

پس از گذشت یک شب و خیس خوردن لپه‌ها، آن‌ها را نیم‌پز کنید. یعنی لپه‌ها را در یک قابلمه ریخته و به همراه آب، روی حرارت قرار بدهید تا آب به جوش بیاید. در این مرحله، ۱۵ تا ۲۰ دقیقه برای پختن لپه‌ها کافی است. منظور از نیم‌پز شدن این است که وقتی لپه‌ها را با نوک ناخن فشار می‌دهید، از وسط نصف شود، اما له نشود. سپس لپه‌ها را آبکش کنید.

برنج را هم پس از پاک کردن و شستن، به مدت ۱۰ دقیقه در آب و کمی نمک بجوشانید و سپس آبکش کنید.

۲. خالی کردن و پختن بادمجان‌ها

حالا نوبت به آماده کردن بادمجان‌ها برای تهیه این دلمه خوشمزه می‌رسد. بادمجان‌ها را ابتدا بشویید و سپس کلاهک آن‌ها را جدا کرده، اما دور نیندازید. با استفاده از یک چاقوی باریک و قاشق بلند (مثل قاشق شربت‌خوری) داخل بادمجان‌ها را خالی کرده و تخم‌هایشان را بیرون بیاورید. همچنین کندن پوست بادمجان‌ها هم سلیقه‌ای است و می‌توانید دلمه خود را با پوست یا بدون پوست تهیه کنید.

توجه داشته باشید که نیازی به خالی کردن کل محتویات بادمجان‌ها نیست و بهتر است قدری گوشت بادمجان، در آن باقی مانده باشد تا خوش‌طعم‌تر شود. در صورتی که بادمجان‌ها را زیاد خالی و پوستشان را نازک کنید، احتمالا پاره شدن و بیرون ریختن مواد دلمه از آن، بیشتر می‌شود.

سپس بادمجان‌ها را در یک آبکش قرار داده و رو و داخلشان را نمک بپاشید. این کار، تلخی و زهر بادمجان‌ها را گرفته و دلمه شما را خوش‌طعم‌تر می‌کند. اجازه بدهید بادمجان‌ها به مدت نیم ساعت در آبکش باقی بمانند، سپس آن‌ها را آب بکشید و خشک کنید.

نکته: در انتخاب بادمجان سعی کنید از بادمجان‌های قطور و دلمه‌ای استفاده کنید. انتخاب بادمجان قلمی، باعث می‌شود که نتوانید داخل آن را خوب خالی کرده و با مواد پر کنید.

۳. آماده کردن مواد داخل دلمه

در این مرحله از طرز تهیه دلمه بادمجان شکم پر ۲ عدد از پیازها را پوست کنده و سپس به صورت نگینی خرد کنید. در یک ماهیتابه مناسب، روغن ریخته و پیازها را اضافه کنید. ماهیتابه را روی حرارت متوسط قرار بدهید تا پیازها سرخ بشوند. پس از شفاف شدن پیازها، گوشت چرخ‌کرده را هم به همراه ادویه‌ها اضافه کرده و به تفت دادن ادامه بدهید.

پس از اینکه گوشت در ماهیتابه رنگ عوض کرد، ۲ قاشق از رب گوجه‌فرنگی را اضافه کرده و ابتدا به مدت ۲ تا ۳ دقیقه به آن زمان بدهید تا سرخ شود و رنگ باز کند. سپس روی مواد حدود ۱٫۲ لیوان آب اضافه کنید و حرارت را زیاد کنید تا با جوشیدن آب، گوشت شما بهتر بپزد.

در این مدت، سبزی‌ها را آماده کنید. سبزی دلمه شامل ترکیب نعنا، پیازچه، ریحان، شوید، تره، جعفری، گشنیز و ترخون را خوب خرد کنید و پس از اینکه آب ماهیتابه کشیده شد، همراه با برنج و لپه نیم‌پخته به ماهیتابه اضافه کنید. همه مواد را تفت بدهید تا آب سبزی‌ها هم کشیده شده و سرخ بشوند. سپس مواد را از روی حرارت بردارید.

۴. پر کردن بادمجان‌ها

حالا همه‌چیز آماده است و می‌توانید داخل بادمجان‌ها را از مواد پر کنید. توجه داشته باشید که هنگام پر کردن، مواد را به صورت فشرده وارد بادمجان‌ها نکنید، زیرا برنج پس از پختن قدری باز می‌شود و به فضا احتیاج دارد. اگر مواد را به صورت فشرده داخل بادمجان‌ها پر کنید، احتمالا بیرون ریختن مواد در طول فرآیند پخت، بیشتر می‌شود.

بعد از اینکه بادمجان‌ها را از مواد پر کردید، کلاهک هر بادمجان را روی آن قرار بدهید. می‌توانید برای ثابت نگه داشتن کلاهک‌ها، از یک خلال دندان کمک بگیرید.

نکته: در برخی از دستورهای تهیه، بادمجان‌ها قبل از پر شدن، در روغن سرخ می‌شوند. با این حال این مرحله کاملا سلیقه‌ای است و به ذائقه و زمان شما بستگی دارد.

۵. درست کردن سس دلمه

بعد از اینکه دلمه‌ها آماده شدند، نوبت به درست کردن سس دلمه می‌رسد.

برای این کار، ۲ عدد پیاز باقیمانده را ریز خرد کرده و در قابلمه‌ای که می‌خواهید دلمه را در آن بپزید، تفت بدهید. پس از سرخ شدن پیازها، به آن نمک، فلفل، زردچوبه، آب‌لیمو و ۲ قاشق رب گوجه‌فرنگی باقیمانده را اضافه کنید. سپس روی مواد ۲ لیوان آب اضافه کرده و پس از به جوش آمدن، دلمه‌ها را به ترتیب و به طوری که مواد آن‌ها بیرون نریزد، در قابلمه بچینید.

درب قابلمه را بگذارید و اجازه بدهید تا دلمه‌ها روی حرارت کم بپزند. در این مدت می‌توانید هرازگاهی به دلمه‌ها سر بزنید و از سس مخصوصی که در قابلمه است، روی دلمه‌ها بریزید. دلمه‌های بادمجان شما پس از گذشت ۱ تا ۲ ساعت آماده می‌شوند.

نکته: در برخی از دستورهای تهیه سس دلمه، به جای رب گوجه‌فرنگی از رب انار استفاده می‌شود که باعث ترشی بخشیدن به طعم دلمه شما می‌شود.

طرز تهیه دلمه بادمجان شکم پر در فر

دلمه از جمله غذاهایی است که هم می‌توان روی گاز و داخل قابلمه و هم داخل فر تهیه کرد.

برای تهیه دلمه بادمجان شکم پر در فر، بادمجان‌ها را به ترتیبی که در بالا توضیح داده شد، پر کرده و به صورت افقی در ظرف مخصوص فر بچینید. سپس سس را به ظرف اضافه کرده و دلمه‌ها را به مدت ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت، داخل فر با دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد قرار بدهید تا بپزند.




کپی لینک کوتاه خبر: https://tarfandbaaz.com/d/4pa964

پربیننده ترین




اخبار داغ