عرضه سکه طلا| حراج سکه طلا|خرید سکه طلا

جزئیات عرضه سکه طلا در 13 اسفند در مرکز مبادله ایران | تأثیر حراج سکه در مرکز مبادله ایران بر بازار طلا

تاثیر حراج سکه در مرکز مبادله ایران بر بازار طلا بررسی شد.
کد خبر: 10996
جزئیات عرضه سکه طلا در 13 اسفند در مرکز مبادله ایران | تأثیر حراج سکه در مرکز مبادله ایران بر بازار طلا

عرضه سکه طلا در مرکز مبادله ایران از روز یکشنبه 13 اسفند ماه 1402 و از طریق سامانه طلای مرکز مبادله آغاز می‌شود و عموم مردم می‌توانند در حراج سکه طلا شرکت کنند.

آگهی عرضه سکه‌های طلای مرکز مبادله، دو روز قبل از عرضه سکه طلا در سایت این مرکز به‌نشانی www.ice.ir منتشر می‌شود و از طریق رسانه‌ها به اطلاع عموم می‌رسد.

فرایند خرید سکه طلا در حراج

براساس اعلام علی سعیدی مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران؛ در فرآیند خرید سکه طلای بهار آزادی، متقاضی خرید سکه طلا برای شرکت در حراج، ابتدا باید از طریق سامانه اینترنتی ثبت‌نام و اطلاعات هویتی برای احراز هویت را ثبت کند. متقاضی خرید همچنین باید یکی از شعب منتخب بانک ملی را جهت دریافت فیزیکی سکه طلا در استان موردنظر انتخاب کند. احراز هویت و ثبت‌نام در طول دو روز قبل از روز حراج قابل انجام است. در طول این دو روز، متقاضی باید معادل تعداد سفارش موردنظر متناسب با قیمت پیشنهادی خود را از طریق درگاه پرداخت اینترنتی سامانه، به حساب اعلام‌شده واریز کند.

روز حراج و در طول ساعت ثبت سفارش خرید، متقاضی بر اساس واریز خود، تعداد سکه موردنظر را ثبت خواهد کرد. سکه طلا در حراج بر اساس اولویت‌بندی از بالاترین اولویت قیمت به پایین‌ترین اولویت و متناسب با مقدار عرضه به متقاضیان تخصیص داده می‌شود. وضعیت تخصیص سکه طلا از طریق پیامک به متقاضی اطلاع‌رسانی می‌شود.

برنده حراج سکه طلا می‌تواند جهت تحویل فیزیکی سکه خود از شعبه منتخب، از 7 روز کاری پس از تخصیص به‌مدت 7 روز کاری بعد مراجعه کند. در صورت تأخیر در دریافت سکه از شعبه بانک، متقاضی به‌مدت 7 روز کاری دیگر می‌تواند با پرداخت هزینه نگهداری، سکه خود را تحویل بگیرد.

عدم مراجعه متقاضی برای دریافت سکه در مهلت مقرر به فسخ معامله منجر خواهد شد و وجوه واریزی پس از کسر هزینه‌های عملیاتی به متقاضی عودت داده می‌شود. علاوه بر این وجه پرداخت‌شده توسط متقاضیان خریدی که در حراج برنده نشده‌اند نیز به آنها عودت داده خواهد شد.

سکه‌های عرضه‌شده در حراج روز 13 اسفندماه مرکز مبادله ارز و طلای ایران، ضرب سال 1386 است و زمان عرضه سکه‌های بدون تاریخ بانک مرکزی، متعاقباً و با هماهنگی بانک مرکزی اعلام می‌شود.

 تأثیر حراج سکه در مرکز مبادله ایران بر بازار طلا

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت:عرضه سکه در مرکز مبادله ایران در شرایطی که زمان و قیمت عرضه دقیق‌تر مشخص شود، می‌تواند نقشی مهمی در کاهش قیمت سکه و حباب آن ایفا کند؛ ولی در کل می‌دانیم که این عرضه قطعا آثاری بر قیمت و حباب سکه در بازار دارد.

نادر بذرافشان رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت و گو با  تسنیم،  درباره عرضه سکه طلا در مرکز مبادله ایران که به صورت حراج از روز 13 اسفند آغاز می‌شود، گفت: طبق اعلام بانک مرکزی تمامی افراد جامعه می‌توانند در خرید سکه شرکت کنند، یعنی فقط گروه خاصی امکان خرید ندارند بلکه آحاد جامعه می‌توانند در این حراج شرکت کنند که اتفاق بسیار خوبی است.

وی افزود: امکان شرکت آحاد جامعه در حراج سکه یکی از ویژگی‌های مثبت این عرضه است؛ اما قیمت پایه، تفاوت قیمت با بازار داخلی و مقدار عرضه هم مهم است به طوری که این موارد باید به اطلاع عموم مردم برسد تا متقاضیان خرید بدانند حراج سکه در مرکز مبادله ارز و طلای ایران دارای چه شرایطی است.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران  در پاسخ به این پرسش که عرضه سکه در مرکز مبادله ارز و طلای ایران روی قیمت چه اثری دارد؟ بیان کرد: عرضه سکه در مرکز مبادله ایران در شرایطی که زمان و قیمت عرضه دقیق‌تر مشخص شود، می‌تواند نقشی مهمی در کاهش قیمت سکه و حباب آن ایفا کند؛ ولی در کل می‌دانیم که این عرضه قطعا آثاری بر قیمت و حباب سکه در بازار خواهد داشت.

وی افزود: برای کاهش قیمت سکه باید در کنار اعلام اخبار، اقدامات عملیاتی نیز صورت بگیرد، البته به روزهای پایانی سال نزدیک هستیم و شرایط بازار در این ایام تغییر می‌کنند. اگر بخواهیم قیمت ها ثبات داشته باشد بانک مرکزی همچنان باید عرضه طلا و سکه را بیشتر کند که با این اقدامات شاهد ثبات در قیمت‌ها خواهیم بود.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران اظهار داشت: با نزدیکی به پایان سال ممکن است نوسانات اُنس جهانی بازار طلا و سکه را به هم بریزد که این موضوع با مدیریت بانک مرکزی قابل کنترل است.




کپی لینک کوتاه خبر: https://tarfandbaaz.com/d/45erd4
منبع خبر: تسنیم

پربیننده ترین




اخبار داغ