بورس| بورس منطقه ای | بازار بورس

بورس به دوران ریزش باز می گردد؟| تب پیروزی پزشکیان در انتخابات فروکش کرد؟

در روزهای اخیر ، شاخص بورس بار دیگر رنگ قرمز را تجربه کرده است و حالا این سئوال مهم ایجاد می‌شود که با فروکش جو روانی مثبت ناشی از اعلام نتیجه‌ی انتخابات ، بازار سرمایه به کدام سو حرکت خواهد کرد؟
کد خبر: 49572
بورس به دوران ریزش باز می گردد؟| تب پیروزی پزشکیان در انتخابات فروکش کرد؟

بازار بورس در سال های اخیر شرایط مساعدی ندارد. ریزش مداوم شاخص بورس باعث شده که این بازار جذابیت خود را برای سرمایه گذاری از دست بدهد. امسال سرمایه گذاری در بازار بورس یک اتفاق درو از انتظار است.دولت با ایجاد تغییراتی همواره سعی دارد که روند بازار سهام را متحول کند تا شاید بورس جان دوباره بگیرد.

بازار سرمایه ایران با اعلام خبر انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان رییس‌جمهوری رشد فزاینده را تجربه کرد و رکورد افزایش شاخص از پس سال‌های طولانی حرکت لاک‌پشتی شکسته شد. افزایش بیش از هشتاد هزار واحدی بورس در یک روز ، از سوی بسیاری از کارشناسان لبخند بازار سرمایه به دولت چهاردهم عنوان شد .

با این حال در روزهای اخیر ، شاخص بورس بار دیگر رنگ قرمز را تجربه کرده است و حالا این سئوال مهم ایجاد می‌شود که با فروکش جو روانی مثبت ناشی از اعلام نتیجه‌ی انتخابات ، بازار سرمایه به کدام سو حرکت خواهد کرد؟

فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه معتقد است ریزش‌های اخیر زنگ خطر برای سهامداران محسوب نمی‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه، در گفتگو با خبرآنلاین در رابطه با نگرانی‌ها حول‌محور ریزش شاخص کل بورس، و اینکه آیا آلارم نگران‌کننده‌ای در این زمینه به فعالان بازار سرمایه هشدار می‌دهد یا خیر، تحلیل خود را این‌گونه مطرح کرد: به نظر من اینطور نیست. اگر برخی از گزارشات سه ماهه شرکت ها به خصوص شرکت‌های گروه پتروشیمی را مورد ارزیابی قرار دهیم به خوبی در می‌یابیم که رشد قابل توجه سود ناویژه، سود عملیات، و به تبع آن سود ویژه شرکت‌ها رخ داده است.

او در توضیح این مطلب افزود: این نشان می‌دهد تغییری رخ داده است. پیش از این مراجع قیمت‌گذاری به نمایندگی از دولت دست‌اندازی‌ها و دستکاری هایی داشتند و همین امر سبب شده بود درسال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ قیمت تمام شده دستخوش افزایش شود اما با اهرم قیمت‌گذاری دستوری از افزایش نرخ فروش ممانعت کرده بودند اما حالا به نظر می‌رسد شاهد تطبیق این دو مولفه که اثر مستقیم بر سود و ضرر شرکت‌ها دارند هستیم ، پس زنگ خطری متوجه سهام‌داران نیست.

ضرورت الزام به ارائه اطلاعات برای همه

اقابزرگی در رابطه با میزان تاثیر مجموعه اقداماتی که برای ارتقا شفافیت بازار سرمایه انجام شده عنوان کرد: اقدامات خوبی در زمینه اطلاع رسانی و شفافیت انجام شده، هر چند در برخی از ابعاد بسیار سخت‌گیرانه و بروکراتیک عمل شده، که بعضا مدیران و ناشران را گلایه‌مند کرده ولی نتیجه کار یک‌پارچگی در دسترسی به اطلاعات و افزایش میزان شفافیت در بازار است.

این تحلیلگر بازار سرمایه تاکید کرد: این سخت گیری برای انتشار اطلاعات و افزایش شفافیت نباید صرفا شامل آن دسته از شرکت ها و ناشرانی باشد که به نوعی متاثر از تصمیمات بالادست هستند؛ برای مثال دولت، وزارت صمت، شرکت نفت و سایر مراجع مثل سازمان حمایت و... که مستقیم می‌توانند بر سود و زیان شرکتها تاثیر بگذارد هم باید مشمول الزام به ارائه اطلاعات وشفافیت باشند.

این کارشناس اقتصاد به اردیبهشت ۱۴۰۲ اشاره کرد و یادآورد شد: در آن زمان مراجع و دست اندرکارانی در جریان افزایش قیمت تمام شده بودند، درحالی که سایر سرمایه‌گذاران اطلاعی از این موضوع نداشتند؛ آنها هم باید تکلیف داشته باشند و با همین میزان سخت گیری اطلاعات را منتشر کنند.

سهامداران با بازار قهر هستند؟

این کارشناس بازار سرمایه، در رابطه با قهر سرمایه حقیقی از بازار و خروج نزدیک هزاران میلیارد تومان پول حقیقی از بورس توضیح داد: در شرایطی که یکی از بازیگران در بازار سرمایه که دولت باشد، یکه‌تازی بکند و قوانین و مقررات را به نفع خودش بدون توجه به الزاماتی که وجود دارد و می‌بایست به طور منصفانه و عادلانه بین تمامی فعالان بازار سرمایه رعایت شود اما چون در برخی موارد دولت مستثنا هست، روالی خارج از این مهم را طی کند، طبیعی ست که سرمایه‌گذاران خرد با وجود این شرایط حداقل تمایلی به افزایش سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه و بورس، نشان ندهند.

وی ادامه داد: این خودش سبب بی‌اعتمادی در بازار می‌شود، در این شرایط زمین بازی جوری چیده می‌شود که سهامدار خرد هیچ گونه قابلیت پیش‌بینی پذیری و اتکایی نسبت به اطلاعات موجود ندارد یا به حد بسیار پایینی از این اطلاعات دسترسی دارد، این اتفاقات موجب می‌شود که به نوعی ترجیح بدهند از بازار خارج شوند.

آقابزرگی در پایان مجموعه این دلایل را سبب آزرده خاطر شدن سهامداران طی سه سال گذشته دانست و عنوان کرد: این بی اعتمادی به ضرر خود دولت و اقتصاد کشور خواهد شد.




کپی لینک کوتاه خبر: https://tarfandbaaz.com/d/455vax

پربیننده ترین




اخبار داغ