قیمت دلار| قیمت دلار امروز| قیمت دلار در بازار آزاد

نرخ ارز در انتظار تعیین رئیس جدید دولت | سقوط قیمت دلار تا انتخابات؟

می‌توان پیش‌بینی کرد که اقبال بازار با کاندیدا‌هایی خواهد بود که برنامه‌ای جامع‌تر نسبت به آینده مناسبات سیاست خارجی کشور داشته باشند.
کد خبر: 46672
نرخ ارز در انتظار تعیین رئیس جدید دولت  | سقوط قیمت دلار تا انتخابات؟

قیمت دلار در 6 ماه اخیر با افزایش حدود 10 هزار تومانی مواجه شده است. در حالی که روند افزایش قیمت دلار از اواسط زمستان 1402 اوج گرفته، خبرگزاری دولت با انتشار یادداشتی نوشته روند رشد قیمت دلار در دولت سیزدهم نسبت به دولت قبل کاهشی بوده است. ایرنا چندی پیش نوشت اگر دولت دوازدهم ادامه پیدا می کرد قیمت دلار در پایان سال 1404 به 200 هزار تومان می رسید اما با دولت سیزدهم این نرخ در پایان دولت به 100 هزار تومان هم نخواهد رسید.

بسیاری از اقتصاددانان کشور بر این باور هستند که انتظارات تورمی تاثیر چشمگیری بر روند نرخ ارز در بازار کشور دارد.

به گزارش دنیای اقتصاد، به‌طور کلی اخباری که چشم‌انداز روابط خارجی کشور را روشن‌تر جلوه دهند سبب شکل‌گیری روند‌های کاهشی در بازار می‌شوند. در نتیجه به عقیده برخی از کارشناسان اقبال شاخص‌های ارزی با افرادی است که نگرش مثبتی نسبت به بهبود روابط خارجی داشته باشند.

مذاکرات برجامی، گشایش‌های مربوط به دارایی‌های بلوکه شده، انعقاد قرارداد‌های همکاری با شرکت‌های بزرگ بین‌المللی و دیگر موارد این‌چنینی خبر از بهبود فرآیند ارز‌آوری به کشور می‌دهند. از سوی دیگر اخبار نقیض موارد ذکر شده نیز با افزایش ریسک‌های پیش روی اقتصاد کشور، چشم‌انداز فعالان بازار را تیره و تار می‌کند.

کافی است سیر نوسانات نرخ ارز در سال‌های اخیر را بررسی و مشاهده کنید که در زمان افزایش سطح تحریم‌ها و تغییر رویکرد بازار جهانی نسبت به اقتصاد ایران، جهش‌های ارزی شدیدی صورت گرفته است و همین‌طور بالعکس، در دوره‌های زمانی که مسوولان کشور جهت بهبود شرایط بین‌المللی با کشور‌های خارجی بر سر میز مذاکره نشسته‌اند، انتظارات تورمی فعالان بازار نیز به حداقل میزان خود رسیده و در نتیجه روند بازار ارز کاهشی شده است.

به‌طور کلی این میزان از تاثیر‌پذیری سیاسی در هر اقتصادی می‌تواند مشکل‌ساز باشد، اما در حال حاضر که بازار کشور با چنین شرایطی مواجه است، می‌توان پیش‌بینی کرد که اقبال بازار با کاندیدا‌هایی خواهد بود که برنامه‌ای جامع‌تر نسبت به آینده مناسبات سیاست خارجی کشور داشته باشند.

بررسی‌های به‌عمل آمده از روند معاملات ارزی در روز‌های پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری نشان می‌دهد که نرخ ارز در انتظار تعیین رئیس جدید دولت از میزان نوسانات خود می‌کاهد و به نوعی در خواب فرو می‌رود. این موضوع در حال حاضر نیز در حال رخ دادن است.

 




کپی لینک کوتاه خبر: https://tarfandbaaz.com/d/4558q9

پربیننده ترین




اخبار داغ