جریمه رانندگی| نرخ جریمه رانندگی| جریمه رانندگی 1403

سقف جریمه رانندگی برای توقیف خودرو چقدر شد؟ | همه چیز درباره نرخ جدید جریمه‌ های رانندگی

با اعلام نرخ جدید جریمه رانندگی، رانندگان باید مراقب باشند که با افزایش 3 برابری برگه جرائم رانندگی نقره داغ نشوند.
کد خبر: 46081
سقف جریمه رانندگی برای توقیف خودرو چقدر شد؟ | همه چیز درباره نرخ جدید جریمه‌ های رانندگی

جریمه رانندگی در سال 1403 با افزایش 3 برابری نسبت به سال گذشته مواجه شده است. به گفته پلیس راهور دلیل افزایش شدید جریمه رانندگی، جلوگیری از کاهش میزان حوادث جاده ای است. بر اساس مصوبه ابلاغی دولت جزئیات نرخ‌های جدید جرائم رانندگی مشخص شد.

نرخ جدید جریمه‌های رانندگی تقریبا سه برابر شده و پلیس از اوایل تیرماه خودرو‌هایی با بیش از پنج میلیون جریمه را توقیف خواهد کرد.

نرخ جدید جریمه‌های رانندگی طبق قانون، ۱۵ روز پس از ابلاغ و انتشار در روزنامه رسمی، قابلیت اجرایی پیدا می‌کند. فعلا محمد مخبر به‌عنوان سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری ابلاغیه را امضا زده و تنها انتشار آگهی در روزنامه رسمی باقی مانده است. پس اجرای نرخ جدید جریمه‌های رانندگی به دو هفته دیگر یعنی اوایل تیرماه موکول می‌شود و از آن پس متخلفان برای سبقت غیرمجاز در راه دوطرفه، برگ جریمه ۷۰۰ هزار تومانی از دست پلیس دریافت می‌کنند و سبقت از راست، دست‌کم ۵۰۰ هزار تومان خرج روی دست راننده متخلف می‌گذارد. بالاترین رقم جریمه رانندگی مختص کسی است که در حالت مستی پشت فرمان نشسته و قانون می‌گوید او بابت تهدید جان مردم بی‌گناه علی‌الحساب باید یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان جریمه نقدی شود. اگر خیلی در قید و بند رعایت قانون نیستید، احتمال دارد در بازگشت از یک سفر جاده‌ای، دو میلیون تومان جریمه رانندگی روی دستتان بماند.

نرخ جدید جریمه‌های رانندگی در تخلفات حادثه‌ساز

نرخ جدید جریمه‌های رانندگی به گفته سردار سیدتیمور حسینی، تقریبا سه برابر شده است. بالاترین رقم جریمه برای رانندگی در حالت مستی صادر خواهد شد و تخلفات حادثه‌ساز مثل سرعت و سبقت غیرمجاز بدجوری مجازات خواهد داشت.

جریمه عبور از چراغ قرمز، از این به بعد ۴۰۰ هزار تومان است. جریمه سبقت غیرمجاز در راه دوطرفه، ۷۰۰ هزار تومان خواهد بود و بابت سبقت از راست، پلیس برای متخلفان قبض ۵۰۰ هزار تومانی صادر می‌کند.

نرخ جدید جریمه حرکت با دنده عقب در اتوبان ۵۰۰ هزار تومان است و رانندگی در حالت مستی بالاترین میزان جریمه مالی را به دنبال دارد و باعث می‌شود علاوه بر عواقب قانونی، قبض جریمه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی برایتان صادر شود.

جریمه بابت رعایت نکردن سرعت غیرمجاز براساس شدت تخلف تغییر می‌کند. راننده‌ای که تا ۱۰ کیلومتر برساعت از سرعت مجاز تخطی کند، ۱۰۰ هزار تومان جریمه می‌شود. جریمه عبور از سرعت مجاز در بازه ۱۰ تا ۲۰ کیلومتر بر ساعت به ۱۵۰ هزار تومان می‌رسد.

نرخ جدید جریمه رانندگی بابت ۲۰ تا ۳۰ کیلومتر بر ساعت بیش از حد و مرز تعیین شده به صدور برگ ۲۰۰ هزار تومانی منجر می‌شود. اگر سرعت ماشین ۳۰ تا ۴۰ کیلومتر بر ساعت بیش از حد مجاز باشد، پلیس برای راننده متخلف ۲۵۰ هزار تومان جریمه صادر خواهد کرد. جریمه سرعت غیرمجاز در بازه ۴۰ تا ۵۰ کیلومتر بر ساعت ۳۰۰ هزار تومان و برای ۵۰ کیلومتر بر ساعت راندن بالای سرعت مجاز تعیین شده، قبض جریمه به ارزش ۵۰۰ هزار تومان صادر می‌شود.

ورود ممنوع یکی از تخلفات رایج رانندگی است. براساس جدول جدید اعلام شده از نرخ جدید جریمه رانندگی این تخلف ۲۵۰ هزار تومان خرج روی دست راننده می‌گذارد. تردد در طرح ترافیک ۲۰۰ هزار تومان جریمه دارد.

نرخ جدید جریمه رانندگی در محل دور زدن ممنوع ۳۰۰ هزار تومان است. تجاوز به چپ و به ترتیب ۲۵۰ هزار تومان جریمه دارند. استفاده از تلفن همراه موقع رانندگی خط قرمز پلیس است، اما بعضی راننده‌ها هنوز آن را جدی نمی‌گیرند. نرخ جدید جریمه‌های رانندگی می‌گوید اگر، سرعت ماشین بالای ۶۰ کیلومتر برساعت باشد، پلیس برگ جریمه ۴۰۰ هزار تومانی و در سرعت زیر ۶۰ کیلومتر، برگ جریمه ۱۰۰ هزار تومانی صادر خواهد کرد.

نرح جدید جریمه رانندگی برای نقص فنی چراغ ۳۰۰ هزار تومان است و مخدوش کردن پلاک خودرو را یکی از سنگین‌ترین جریمه‌ها روبرو خواهد شد. پلیس بابت این کار برگی جریمه ۷۰۰ هزار تومانی صادر می‌کند.

حرکت مارپیچ از آن دسته تخلفات پرخطر است و پلیس آمادگی دارد فرد خاطی امسال آن را با صدور برگ جریمه ۵۰۰ هزار تومانی تنبیه کند. توقف در ابتدا، انتهای پیچ‌ها، روی پل و داخل تونل هم با جریمه ۳۵۰ هزار تومانی از نظر ریالی وزن زیادی دارد.

نرخ جدید جریمه‌های رانندگی در تخلفات پرتکرار

نرخ جدید جریمه‌های رانندگی برای تخلفات به نسبت کم‌خطر نیز بالا رفته است. عدم رعایت فاصله قانونی معمولا باعث تصادفات رنجیره‌ای می‌شود و پلیس راننده متخلف را با صدور قبض ۱۰۰ هزار تومانی مجازات خواهد کرد.

جریمه پارک در محل توقف مطلقا ممنوع ۱۰۰ هزار تومان است. پارک کردن جلوی ورودی خانه مردم و مکان‌هایی که به نحوی موجب سدمعبر می‌شود را پلیس با جریمه ۹۰ هزار تومانی تنبیه می‌کند و اگر راننده بعد تصادف، ماشین را کنار نکشند ۱۰۰ هزار تومان جریمه می‌شود.

نرخ جدید جریمه رانندگی برای حرکت با نور بالا ۹۰ هزار تومان است. اگر از نورافکن یا چراغ غیرمجاز استفاده کنید، ۱۵۰ هزار تومان جریمه می‌شوید. لاستیک غیرمجاز ۱۰۰ هزار تومان و شیشه دودی غیرمجاز ۱۵۰ هزار جریمه دارد. نقص چراغ ترمز و چراغ راهنما ۹۰ هزار تومان خرج روی دست راننده متخلف می‌گذارد.

جریمه روشن نکردن چراغ در شب معادل ۱۲۰ هزار تومان است و در تصادف ناشی از رعایت نکردن حق تقدم، پلیس برای متخلف ۱۰۰ هزار تومان جربیمه صادر می‌کند. جریمه نداشتن بیمه ثالث ۱۵۰ هزار تومان، رانندگی با گواهینامه بدون اعتبار و تاریخ ۹۰ هزار تومان و نداشتن برگه معاینه فنی روی ۱۰۰ هزار تومان تعیین شده است.

نرخ جدید جریمه رانندگی برای نبستن کمربند ایمنی در آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها ۱۵۰ هزار تومان و در معابر شهری ۵۰ هزار تومان تعیین شده است. بازگذاشتن در صندوق عقب نیز باعث صدور برگ جریمه ۵۰ هزار تومانی می‌شود و بابت بازگذاشتن در اصلی ماشین، راندنه با برگه جریمه ۹۰ هزار تومانی تنیبه خواهد شد. رعایت نکردن قوانین هنگام گردش به چپ و راست، ۹۰ هزار تومان جریمه دارد و راننده‌ها برای پارک دوبله در محل ایستادن ممنوع، ۱۵۰ هزار تومان جریمه می‌شوند.

نرخ جدید جریمه رانندگی در سه جدول مجزا تهیه شده است. در کلانشهرها، مراکر استان‌ها، جاده‌های بین‌شهری و مناطق آزاد تجاری- صنعتی رقم جریمه رانندگی بیشتر است، اما در سایر شهر‌ها و روستا‌ها رقم را کم کرده‌اند. به‌عنوان مثال حرکت به طور مارپیچ در کلانشهر‌ها ۵۰۰ هزار تومان، در سایر شهر‌ها ۴۰۰ هزار تومان و ۲۵۰ هزار تومان جریمه دارد.

قبض جریمه رانندگی بابت سبقت غیرمجاز در شهر‌های کوچک ۵۰۰ هزار تومان و در روستا‌ها ۳۰۰ هزار تومان است. راننده متخلف بابت عبور از چراغ قرمز در کلانشهر‌ها با جریمه ۴۰۰ هزار تومانی روبرو می‌شود و همین راننده در شهر‌های کوچک و روستا‌ها به ترتیب ۳۰۰ و ۲۰۰ هزار تومان مجازات نقدی دریافت می‌کند.

نرخ جدید جریمه رانندگی چقدر افزایش داشته؟

نرخ جدید جریمه رانندگی بابت عبور از چراغ قرمز تقریبا دو برابر شده از ۲۰۰ هزار تومان به ۴۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است. بی‌توجهی به تابلو ورود ممنوع به صدور قبض جریمه ۲۵۰ هزار تومانی منجر می‌شود در حالی که قبلا ۹۴ هزار تومان جریمه داشت.

جریمه استفاده از موبایل هنگام رانندگی با رشد سه برابری روبرو شده و از ۱۰۵ هزار تومان به ۴۰۰ هزار تومان رسیده است. البته که بالاترین رقم جریمه استفاده از موبایل هنگام رانندگی در سرعت بالای ۶۰ کیلومتر بر ساعت لحاظ می‌شود و اگر سرعت زیر ۶۰ کیلومتر باشد همان قبض ۱۰۰ هزار تومانی صادر خواهد شد.

جریمه محل ندادن به تابلو دور زدن ممنوع، از ۷۶ هزار تومان به ۳۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده تا به قول پلیس هزینه قانون‌شکنی نزد متخلفان بالا برود و شاید به این ترتیب آن‌ها سر به راه شوند.

نرخ جرید جریمه رانندگی باعث می‌شود یک راننده متخلف در سفر بین جاده‌ای، بابت تخلفات گل‌درشت و حادثه‌ساز مثل سبقت غیرمجاز، یک مورد عدم رعایت حق تقدم، رانندگی با سرعت غیرمجاز، تجاوز به چپ، استفاده از موبایل در سرعت بالای ۶۰ کیلومتر و مواردی مثل همراه داشتن گواهینامه بی‌اعتبار، نبستن کمربند ایمنی، نقص چراغ روشنایی یا راهنما، برگه‌ای به ارزش حدود دو میلیون تومان دریافت کند.




کپی لینک کوتاه خبر: https://tarfandbaaz.com/d/3gmpod
منبع خبر: فرارو

پربیننده ترین




اخبار داغ