حج| حج تمتع| حج

آخرین فوتی های حج امسال تا عید غدیر خم |زمان بازگشت حجاج ایرانی بستری در بیمارستان عربستان

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر آخرین آمار زائران جان باخته و بیماران بستری را اعلام کرد.
کد خبر: 47808
آخرین فوتی های حج امسال تا عید غدیر خم |زمان بازگشت حجاج ایرانی بستری در بیمارستان عربستان

رییس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر اعلام کرد شمار جان‌باختگان حج به ۱۹ نفر رسید. آمار کلی جان‌باختگان حج از سوی وزارت بهداشت عربستان تا کنون ۱۳۰۱ اعلام شده است.

به گزارش ایسنا، سیدعلی مرعشی که در جمع خبرنگاران حاضر در مکه سخن می‌گفت، اظهار کرد: در حال حاضر، ۲۶ زائر ایرانی در بیمارستان هلال احمر ایران در مکه و ۲۴ زائر نیز در بیمارستان سعودی بستری هستند.

رییس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر درباره علت مرگ و بستری شدن زائران توضیحی نداد، اما گرمای هوا، کهولت سن و بیماری‌های زمینه‌ای از مهمترین عوامل این وضعیت به شمار می‌رود.

مرعشی در ادامه با اشاره به بازگشت سه گروه از بیماران به کشور، گفت: تاکنون ۳۵ نفر از حجاج بیمار به کشور بازگردانده شده‌اند و ۵۰ نفر دیگر که شرایط بهتری دارند، در مراکز درمانی مرکز پزشکی هلال احمر یا بیمارستان سعودی بستری هستند.

رییس مرکز پزشکی حج و زیارت اظهار کرد: به ازاء هر ۶۰۰ زائر ایرانی در عربستان، یک پزشک انتخاب شده است تا خدمات بهداشتی و درمانی به آن‌ها ارائه دهند و همین امر، در کاهش تلفات حجاج ایرانی نسبت به سایر کشور‌ها و درمان سریع‌تر آن‌ها تأثیر بسیاری داشته است.

فهد الجلاجل ـ وزیر بهداشت عربستان ـ نیز روز یکشنبه (۳ تیرماه) شمار جان‌باختگان حج را بیش از ۱۳۰۰ نفر اعلام کرد، درحالی‌که تاکید کرده است بیش از ۸۰ درصد نهایت فاقد مجوز بودند و اصلی‌ترین علت مرگ این زائران، گرمای بی‌سابقه هوا در عربستان بوده است.

بنابر اعلام وزارت بهداشت عربستان، مصر با حدود ۷۰۰ نفر، اندونزی با ۲۰۰ نفر، هند با ۹۸ نفر و کشور‌های کم‌جمعیتی نظیر تونس با ۴۷ نفر بیشترین میزان تلفات را در حج امسال داشتند.

وزیر بهداشت عربستان تصریح کرده است این افراد بیشتر به دلیل پیاده‌روی مسافت‌های طولانی زیر نور مستقیم خورشید بدون سرپناه و استراحت دچار گرمازدگی شدند که باعث مرگ زائران در حج شده است.

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش کرده است که بیشترین شمار تلفات در حج به ترتیب از کشور‌های مصر، اندونزی، هند، اردن، تونس و پاکستان بوده است.

بنابر گزارش رسانه‌های رسمی عربستان، دست‌کم دو نفر آمریکایی در بین زائران فوت شده بوده‌اند.

امسال ۸۷ هزار و ۶۵۰ زائر ایرانی برای انجام مناسک حج تمتع راهی عربستان شدند که پس از انجام مناسک، روند بازگشت آن‌ها از روز جمعه (اول تیرماه) آغاز شده است. شمار زائران مسلمان از کشور‌های مختلف که در حج امسال شرکت داشتند، از سوی عربستان بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر اعلام شده است.




کپی لینک کوتاه خبر: https://tarfandbaaz.com/d/3emeyy

پربیننده ترین




اخبار داغ