جاهای دیدنی| جاهای دیدنی ایران| جاهای دیدنی غرب کشور

سفر به اورمانات خنک ترین نقطه غرب کشور| آشنایی با 9 مورد از جا‌های دیدنی این منطقه کوهستانی

در این مطلب با برخی از خنک‌ترین جاذبه‌های گردشگری اورامانات آشنا خواهید شد.
کد خبر: 49639
سفر به اورمانات خنک ترین نقطه غرب کشور| آشنایی با 9 مورد از جا‌های دیدنی این منطقه کوهستانی

اورامانات، که به آن هورامان نیز می‌گویند، منطقه‌ای کوهستانی در غرب ایران بوده که به قدمت و تاریخ غنی خود مشهور است. 40000 سال به زبان راحت است، اما استخوان‌ها، اشیای تاریخی و بناهای باقی‌مانده صحت این سخن را ثابت می‌کند. این منطقه که در استان‌ کردستان واقع شده، با طبیعت بکر و خنک خود، در فصل تابستان به یکی از مقاصد ایده‌آل گردشگری تبدیل می‌شود. در واقع می‌توان منطقه اورامانات را قلب تپنده کردستان یا بهشتی در دل بهشت تجسم کرد.

در این سفر مجازی، راهنماتو شما را با برخی از خنک‌ترین جاذبه‌های گردشگری اورامانات آشنا خواهد کرد پس همراه ما تا پایان این مطلب بمانید.

1. روستای پالنگان:

این روستای پلکانی که به "ماسوله کردستان" نیز معروف است، در دامنه کوه‌های سر به فلک کشیده اورامانات واقع شده است. قدمت این روستا به 4000 سال پیش می‌رسد و معماری منحصر به فرد آن، با خانه‌های سنگی و پلکانی، هر گردشگری را مجذوب خود می‌کند. در پالنگان می‌توانید از آب و هوای خنک و دلپذیر لذت ببرید، در کوچه پس کوچه‌های روستا قدم بزنید در حالی که مطمئنید چندهزار سال پیش انسان‌هایی اولیه در آن قدم می‌زدند و از دیدن مناظر طبیعی بکر و تماشایی آن لذت ببرید.

2. اورامان تخت:

این منطقه که به "بام ایران" و "هزار ماسوله" نیز معروف است، در بلندترین نقطه اورامانات واقع شده است. در اورامان تخت می‌توانید از قله‌های مرتفع، دشت‌های سرسبز و رودخانه‌های خروشان لذت ببرید. رودخانه‌هایی همچون سیروان و لیله که نفس اورامان تخت را زنده کرده‌اند. همچنین، در این منطقه می‌توانید از معماری سنتی و آداب و رسوم منحصر به فرد مردم اورامان دیدن کنید. آرامگاه پیر شالیار و مسجد چوبی اورامان تخت نیز از جاذبه‌های تاریخی این منطقه از اورامانات هستند که نباید دیدنشان را از دست داد.

3. غار پرشو:

 این غار که در نزدیکی روستای پالنگان واقع شده است، یکی از بزرگترین غارهای ایران است. در غار پرشو می‌توانید از تالارها و تونل‌های متعدد، قندیل‌ها و چکده‌های زیبا و همچنین از حوضچه‌های آب زلال و خنک لذت ببرید.

در میان اخبار

4. آبشار بل اورامانات:

اورامانات به آبشارهای متعدد و خنک خود نیز مشهور است. از جمله آبشار معروف این منطقه می‌توان به آبشار بل  اشاره کرد. در کنار این آبشار می‌توانید از طبیعت بکر و سرسبز منطقه لذت ببرید و در هوای خنک و دلپذیر آن استراحت کنید. آبشاری خروشان که به شما یادآوری می‌کند زندگی پر از هیجان است. در آن نقطه که قرار بگیرید، قطرات آب روی صورتتان می‌نشیند و نسیم خنکی که از کوه‌ها برمی‌خیزد پوستتان را نوازش می‌کند. پس نباید از دیدن آن چشم پوشید.

5. پل‌های تاریخی اورامانات:

در اورامانات پل‌های تاریخی متعددی وجود دارد که قدمت برخی از آنها به دوران ساسانیان می‌رسد، اما در دوره صفویه مرمت شده‌اند. از جمله پل‌ معروف این منطقه می‌توان به پل گاران اشاره کرد. این پل‌ها علاوه بر ارزش تاریخی، از نظر معماری نیز بسیار زیبا هستند و می‌توانند سوژه‌های مناسبی برای عکاسی باشند.

6. دریاچه نقره‌ای اورامانات:

بدون شک یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های طبیعی اورامانات، دریاچه نقره‌ای است. این دریاچه فقط در برخی از مواقع سال پر آب می‌شود و چنان میان کوه‌های سرسبز می‌درخشد که از بالا انگار ظرفی از نقره می‌بینیم. اطراف این دریاچه فضایی برای نشستن و حتی کمپ زدن وجود دارد که می‌تواند جذاب‌ترین و رویایی‌ترین شب زندگیتان را بسازد. فقط پیش از اینکه تصمیم بگیرید در این منطقه کمپ بزنید، بهتر است از میزان بالا آمدن آب مطلع شوید تا خطری تهدیدتان نکند.

7. رودخانه سیروان:

رودخانه سیروان یکی از مهم‌ترین و البته پرآب‌ترین رودخانه‌های غرب و شاید بهتر باشد بگوییم کل ایران به حساب می‌آید. مسیر این رودخانه پرفرازو نشیب و پیچاپیچ است. گاهی رودهای دیگری مثل گاو رود را در آغوش می‌گیرد و گاهی رها می‌کند. در نهایت این رود پرخروش به سمت کردستان عراق می‌رود و زیبایی تمام نشدنی‌اش را به این کشور خواستنی نیز می‌برد. در بستر رودخانه سیروان، هرجا که دلتان خواست می‌توانید کمپ بزنید و از نسیم خنکی که در دل تابستان از روی این رودخانه برمی‌خیزد لذت ببرید. بدون شک جذاب‌ترین لحظاتتان را در اورامانات تجربه خواهید کرد.

8. گردنه ژالانه در اورامانات:

گردنه ژالانه یکی از گردنه‌های کوهستانی و صعب العبور در استان کردستان ایران است که در مسیر جاده‌ی سروآباد به پاوه واقع شده است. این گردنه که در ارتفاع 2800 متری از سطح دریا قرار دارد، یکی از مرتفع‌ترین گردنه‌های کشور به شمار می‌رود. گردنه ژالانه در میان کوه‌ها و جنگل‌های انبوه قرار گرفته است و از هر طرف با مناظر طبیعی بکر و دست نخورده احاطه شده است. این گردنه مکانی ایده‌آل برای طبیعت‌گردی، پیاده‌روی، کوهنوردی و عکاسی است. در سال 1393 تونلی به نام تونل ژالانه به طول 2.2 کیلومتر در گردنه ژالانه احداث شد که عبور و مرور از این گردنه را در فصل زمستان که معمولا به دلیل بارش برف مسدود می‌شد، آسان‌تر کرد.

9. روستای هجیج:

روستای هجیج یکی از زیباترین و بکرترین روستاهای ایران است که در استان کردستان و در منطقه اورامانات واقع شده است. این روستا به دلیل معماری پلکانی منحصر به فرد خود، طبیعت بکر و سرسبز و همچنین مردمی خونگرم و میهمان نواز، به عنوان یکی از مقاصد محبوب گردشگری در غرب کشور شناخته می شود. نکته جذاب در مورد روستای هجیج اقامت‌گاه‌هایی است که برای مسافران در نظر گرفته شده تا با خیالی آسوده از طبیعت لذت ببرند.




کپی لینک کوتاه خبر: https://tarfandbaaz.com/d/2oqj5l

پربیننده ترین




اخبار داغ