خدمت سربازی| معافیت خدمت سربازی| خرید خدمت سربازی

خبر خوش برای مشمولان معافیت سربازی| شرایط سنی معافیت سربازان پدر

مجمع تشخیص مصلحت نظام در راستای سیاست‌های کلی جمعیت، معافیت مشمولان از دوره ضرورت خدمت وظیفه عمومی را به مصلحت دانست.
کد خبر: 47950
خبر خوش برای مشمولان معافیت سربازی| شرایط سنی معافیت سربازان پدر

افراد ذکور ایرانی زمانی که به سن ۱۸ سالگی می‌رسند مشمول خدمت سربازی می‌شوند و در صورت عدم معافیت، باید به خدمت سربازی اعزام شوند و برای دریافت برگ اعلام محل خدمت، یک هفته قبل از تاریخ اعزام به خدمت به دفاتر پلیس ۱۰۰ مراجعه و در روز اعزام به نشانی درج شده در برگ اعلام محل خدمت سربازی مراجعه کنند.

مجمع تشخیص مصلحت نظام در راستای سیاست‌های کلی جمعیت، معافیت مشمولان بالای ۳۵ سال سن و دارای دو فرزند و غیر غایب، از دوره ضرورت خدمت وظیفه عمومی را به مصلحت دانست.

محسن زنگنه سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه با اعلام این خبر گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام به موضوع معافیت سربازی برای بالای ۳۵ ساله‌ها در برنامه هفتم توسعه پرداخت و تصویب کرد که سربازان با داشتن ۳۵ سال سن، حداقل دو فرزند و عدم غیبت، مشمول معافیت از سربازی خواهند شد.

زنگنه اظهار کرد: امیدوارم با ابلاغ قانون برنامه هفتم توسعه ما شاهد عملیاتی شدن کامل این قانون در کشور باشیم.

یک ماه کسر خدمت برای سربازان مهارت دیده

مشاور عالی فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح هم با اعلام اینکه جوانان با گذراندن دوره‌های مهارت فنی قبل از اعزام به خدمت مشمول مشوق‌هایی می‌شوند، گفت: افراد با ۲۴۱ ساعت آموزش فنی می‌توانند از یک ماه کسر خدمت و دیگر مشوق‌های در نظر گرفته شده، بهره‌مند شوند.

سردار موسی کمالی در خصوص جزئیات بهره‌مندی از این مشوق‌ها به «ایران» گفت: سیاست ما بر این است که جوانان قبل از اعزام به سربازی مهارت‌هایی را آموزش ببینند به همین دلیل اعلام کردیم هر فردی که قبل از سربازی دوره‌های آموزشی را گذرانده و از سازمان‌های معتبر مدرک گرفته است، می‌تواند از مشوق‌های خاصی برخوردار شود به شرط اینکه دو ماه قبل از اعزام در سامانه سخا ثبت‌نام کرده و مهارتش را ثبت کند.

وی افزود: اعطای یک ماه کسری خدمت، تعیین سازمان محل خدمت «ارتش، سپاه، فراجا و وزارت دفاع»، تعویق اعزام به مدت حداکثر۶ ماه، انتخاب استان محل خدمت، بخشش اضافه خدمت سنواتی سربازان، استفاده از یک ماه مرخصی، اعطای یک درجه بالاتر، استفاده از سرباز ماهر به‌عنوان کمک‌مربی و مربی در نیروهای مسلح، به کارگیری تخصصی در داخل نیروهای مسلح و اولویت برای استخدام در نیروهای مسلح از جمله مشوق‌های موجود برای سربازان در این طرح است.

دریافت مشوق کامل با ۲۴۱ ساعت آموزش

سردار کمالی با اشاره به افرادی که مشمول این طرح و مشوق‌ها می‌شوند، گفت: گروه اول، افرادی که دوره‌های کوتاه‌مدت حداقل ۸۰ ساعت را از یکی از سازمان‌های آموزشی رسمی کشور گذرانده‌اند و دارای گواهی هستند، می‌توانند با ۸۰ ساعت آموزش از یک‌سوم مشوق بهره‌مند شوند، بالای ۸۰ تا ۱۶۰ ساعت دو‌سوم و تا ۲۴۱ ساعت می‌توانند از تمام یک مشوق انتخابی بهره‌مند شوند.

مشاور عالی قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه ستاد کل نیروهای مسلح با بیان مثالی افزود: اگر فرد بخواهد از مشوق مرخصی استفاده کند، برای ۲۴۱ ساعت یک ماه در نظر گرفته شده است که سرباز با ۸۰ ساعت آموزشی می‌تواند از ۱۰ روز مرخصی استفاده کند و فردی که ۱۶۰ ساعت آموزش گذرانده ۲۰ روز شامل حالش می‌شود.

وی با اشاره به گروه دوم که هنرستانی‌ها هستند، می‌گوید: تمام سربازان هنرستانی می‌توانند از یک مشوق به صورت کامل استفاده کنند و گروه سوم پزشکی و پیراپزشکی هستند که می‌توانند از یک مشوق به صورت کامل بهره‌مند شوند.

گروه چهارم سایر فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها هستند که برای‌شان چند شاخص در نظر گرفته شده مثل آموزش مهارتی عملی یا واحد درسی عملی را گذرانده باشند که این امتیاز‌ها جمع می‌شود و در نهایت مشخص می‌شود امتیازشان ۸۰، ۱۶۰ یا ۲۴۱ ساعت است و به همان نسبت امتیازی که دریافت می‌کنند، می‌توانند از مشوق‌ها بهره‌مند شوند.

هر سرباز یک مشوق

سردار کمالی درباره اینکه هر سرباز وظیفه از چند مشوق می‌تواند بهره‌مند شود، گفت: هر فرد فقط باید از یک مشوق استفاده کند و حین ثبت‌نام براساس اولویت‌بندی، می‌تواند تا چهار مشوق را برای خود انتخاب کند. به گفته سردار کمالی، افراد می‌توانند برای ثبت‌نام به سامانه سخا پلیس مراجعه کرده و این طرح برای سربازانی است که از تیرماه به خدمت اعزام می‌شوند و شامل افراد حین خدمت نمی‌شود.

سردار کمالی با اشاره به طرح سرباز ماهر در دوران خدمت گفت: نهضت مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح از سال ۱۳۹۷ در سطح کشور با همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای ایجاد شده ‌است تا هر سرباز در دوران خدمت حداقل یک مهارت تخصصی در حوزه‌های «فنی‌حرفه‌ای، کشاورزی، دامداری، صنعت، معدن، ارتباطات، فرهنگی و هنری، گردشگری و...» و پنج مهارت عمومی «کسب‌وکار، امداد و نجات، سبک زندگی، سواد مالی و حقوقی و سواد رسانه‌ای» را فرا گیرد تا منجر به ایجاد اشتغال پایدار شود.

مهارت آموزش به بیش از یک میلیون سرباز

سردار کمالی در خصوص برنامه‌ریزی برای آموزش حدود ۲۵۰ هزار نفر در دوره‌های تخصصی و ۳۲۰ هزار نفر در دوره‌های عمومی در سال‌جاری افزود: تا پایان سال گذشته حدود یک میلیون و ۶۵۰ هزار نفر را آموزش دادیم که حدود ۸۵۰ هزار نفرشان آموزش تخصصی را گذرانده و گواهینامه معتبر از همان سازمان دریافت کردند.
به گفته وی، دو هدف در طرح سرباز ماهر دنبال می‌شود؛ اول توانمندسازی و آموزش مهارتی جوانان است و گام دوم کمک به اشتغال‌پذیری آنهاست که به واسطه خدمتی که سرباز انجام می‌دهد، در نظر داریم با رصد، حمایت و تسهیلگری طی سال آنان را به اشتغال پایدار برسانیم که در زمینه تسهیلگری با ارائه وام به سربازان این کمک صورت گرفته است.

ارائه تسهیلات بانکی به 20 هزار سرباز

مشاور عالی قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه ستاد کل نیروهای مسلح گفت: در قانون بودجه وام‌هایی برای سربازان از دو تا پنج هزار میلیارد تومان در نظر گرفته‌ شده و با تقسیم در استان‌های مختلف به نوبت به سربازان پرداخت می‌شود به طوری که تاکنون بالغ بر 20 هزار سرباز مهارت‌دیده از تسهیلات وام‌گونه 100 تا 150 میلیون تومانی برای ایجاد اشتغال استفاده کرده‌اند و برای سال جدید هم منتظر هستیم سهمیه‌ها مشخص شود تا سربازان را برای دریافت وام به بانک‌ها معرفی کنیم. سردار کمالی با بیان اینکه در آینده دریافت کارت پایان خدمت سربازی منوط به گذراندن دوره‌های مهارتی در زمان خدمت است، عنوان کرد: هر سال برای آموزش سربازان سهمیه مشخص می‌شود و اکنون به حدود 80 درصد رسیده‌ایم، یعنی 80 درصد سربازان باید این دوره‌ها را ببینند و تا دو سال آینده که به 100 درصد برسیم، دیگر صدور کارت پایان خدمت مشروط به این دوره‌های مهارتی خواهد بود.

 




کپی لینک کوتاه خبر: https://tarfandbaaz.com/d/277wze
منبع خبر: ایران

پربیننده ترین




اخبار داغ